Programma - Verkeer en Vervoer

Nederland met een PLAN

Programma Tweede Kamerverkiezingen


Nederland met een PLAN

Programma Tweede Kamerverkiezingen


Verkeer en Vervoer


De auto geeft mensen de dierbare vrijheid om de wereld te ontdekken, en voor velen is dat een belangrijk deel van hun bestaan. Anderzijds zijn we met te veel auto’s op een relatief klein grondgebied en met name in de grote steden is ruimte schaars en duur. Auto’s nemen veel plaats in, hebben forse kosten en zijn niet goed voor de luchtkwaliteit. We willen mensen de vrijheid van de heilige koe gunnen, maar tegelijk de werkelijke prijs inclusief externe kosten doorrekenen. Hoe gaan we dit doen?


Fiets

De fiets is het nationaal vervoerssymbool in Nederland

Leve de fiets! Wij stimuleren fietsen met fietspaden (CROW richtlijnen), creatieve en innovatieve fietszones en gratis stallingen. Fietsen is goed voor de gezondheid en het is van belang dit op een veilige manier te stimuleren. Fietspaden worden geplaatst waar mogelijk en in evenwicht met het gemotoriseerd verkeer. We zijn daarbij voor maatwerk in overleg met bewoners en lokale ondernemers.


Snelfietsen

Snelle elektrische fietsen van 45 km/u komen steeds meer voor. Deze zijn te langzaam op provinciale wegen en te snel voor een normaal fietspad. Een extra snel fietspad dient daardoor overwogen te worden. Het mengen van functies in gebieden verkort de afstanden die veel mensen moeten afleggen en zal bijdragen aan het gebruik van de fiets.


Auto en wegen

Waterstof als nieuwe energiebron

De ontwikkeling van elektrische auto's moet gestopt worden. Om de groei van het aantal elektrische auto's bij te benen zijn er zo’n 45

duizend extra windturbines en 600 miljoen extra zonnepanelen nodig in 2040. Het zal niet lang meer duren voordat het stroomnet dit

simpelweg niet meer aankan.


Er zouden daarvoor vanaf nu elke week 13 zeewindmolens, 43 landwindmolens en 800 duizend zonnepanelen gedurende 800 weken

achter elkaar bijgebouwd moeten worden. We zullen dus veel meer moeten investeren in bijvoorbeeld de waterstofbrandstofcel, die ook beter recyclebaar is dan bijvoorbeeld een accu.


NL PLAN is voor betrouwbaar en gratis openbaar vervoer, zodat er minder behoefte is om een auto te bezitten en aan te schaffen.


Uitbreiden van wegen

Alleen als het nodig is worden wegen uitgebreid door gemeenten en provincie in samenspraak met bewoners en lokale ondernemers.

NL PLAN is een groene partij als het gaat om het terugdringen van schadelijke stoffen in het milieu en het voorkomen van schade aan de natuur. Giftige stoffen en fijnstof kunnen worden teruggedrongen door te investeren in beter en schoner openbaar vervoer.


Kilometerheffing via de kilometerteller

Elke automobilist moet een bijdrage leveren aan het vervuilen van het milieu, maar het verhogen van de wegenbelasting is niet de oplossing. De overheid hoort de auto niet als melkkoe te gebruiken. Wel maken we de wegenbelasting gelijk tussen de verschillende typen voertuigen. Elektrische voertuigen betalen dus evenveel wegenbelasting als benzine- of dieselvoertuigen.


We kunnen als alternatief overwegen de wegenbelasting af te schaffen, met daarvoor in de plaats een kilometerheffing. Dit

stimuleert om de auto meer te laten staan en zorgt dat belasting evenredig wordt betaald naar het aantal kilometers. Geen duur en

bureaucratisch controlesysteem voor kilometerheffing, dat bovendien onze privacy aantast. Wegenbelasting via kilometerheffing doen we simpel en eenvoudig via de jaarlijkse APK-keuring.


Betaald parkeren, alleen waar het moet

Betaald parkeren heeft zich als een olievlek over het land verspreid en de tarieven zijn in korte tijd fors gestegen. In een Nederlandse

provinciestad ligt de parkeerprijs op dit moment hoger dan in het prinsdom Monaco! En dat is niet alleen de rijkste, maar ook de stadstaat met de minste publieke ruimte.


Betaald parkeren alleen voor de binnensteden. De rest van het land blijft vrij parkeren. Meer ondergrondse parkeergarages en een

uitgebreider vergunningen- en abonnementenstelsel voor bewoners en werkenden.


Snelheidsboetes fors omlaag

Autobezitters betalen een forse maar eerlijke prijs voor hun auto. NL PLAN doet niet mee aan frustratieverhoging en moralistisch

strafbeleid. Minder flitspalen, waarschuwingen voor flitspalen en ruimere flitsmarge. Wij pleiten voor een rekkelijk gedoogbeleid.


Geen commerciële boete-bedrijven

In een rechtsstaat is het opleggen van een strafrechtelijke boete voorbehouden aan de overheid en niet aan een belanghebbend

commercieel bedrijf. Dit soort commerciële toezichthoudende bedrijven, maar ook functies als buitengewoon opsporingsambtenaren

(boa’s), kunnen worden afgeschaft. Het systeem met boete-targets schept eigenbelang binnen het strafregime en wordt met kracht

bestreden. De overheid sanctioneert middels (verkeers)politie.


Onterechte boete is schadevergoeding

Bij een onterechte boete betaalt de overheid de gedupeerde burger niet alleen de boete terug, maar tevens hetzelfde bedrag als

schadevergoeding. De verbalisant krijgt een aantekening in zijn register.


Trein, bus, metro

Gratis openbaar vervoer voor iedere Nederlander

Er moet veel meer in de kwaliteit van het openbaar vervoer geïnvesteerd worden. Door het gratis te maken voor alle Nederlanders zullen er minder mensen voor de vervuilende auto kiezen. Mensen zijn dan ook sneller in en uit de stad en buitengebieden worden makkelijker bereikbaar. Toeristen betalen wel voor de vervoersdiensten.


Openbaar vervoer voor kleine dorpen

De korte ketens tussen stad en omliggende gebieden moeten met goed openbaar vervoer worden gefaciliteerd. Dit is van groot belang voor een circulaire voedselstrategie en een circulaire economie. Het gebruik van waterwegen is daarbij een interessante optie. Reistijden worden verkleind en het autoverkeer, en daarmee de belasting van het milieu, wordt teruggedrongen.


Het lokale verkeer dient te worden bevordert als we kiezen voor een circulaire economie en kleinere voetafdruk. Samenwerking op regionaal niveau kan goed door de provincie worden bevorderd, en dat zal bijdragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en aantrekkingskracht van kleine dorpen.


Meer hogesnelheidslijnen tussen alle Europese steden

Er dient een hoogwaardig hogesnelheidsnet te komen tussen de belangrijkste Europese steden. Op die manier kan de Europese

luchtvaart op Schiphol worden afgebouwd. Het is onnodig dat het met de trein meer dan 6,5 uur duurt om van Amsterdam naar Berlijn te reizen.


Taxi

Taxi goedkoper en gangbaarder

De liberalisering van de taxiwet heeft meer taxichauffeurs opgeleverd, maar geen lagere prijzen, en beperkte groei van het taxigebruik. Er moet meer gereden worden tegen een lagere ritprijs. Het moet in de steden normaal worden om taxi’s aan te houden of met moderne communicatiemiddelen te verbinden. Taxi-stops verliezen hun monopolie, want die ondersteunen alleen bedrijven die op prijs willen concurreren.


Watervervoer

Gebruik onze waterwegen

De waterwegen bieden ongekende mogelijkheden voor hoogwaardige en aangename groei van pleziervaart en reguliere OV-infrastructuur.


Vliegverkeer

Groene/milieubelasting voor het vliegverkeer

De low-costcarriers hebben de vliegprijzen omlaag gebracht en meer burgers reisvrijheid geboden. Vliegen is energie-intensief en geeft veel luchtverontreinigende uitstoot. Gezien de internationale concurrentie in de luchtvaart dient een groentax voor het vliegverkeer in Europees of mondiaal verband geregeld te worden. Groentax in de vorm van een kilometerheffing en afhankelijk van het aantal keer per jaar vliegen. Meerdere keren vliegen in een jaar betekent fors meer Groentax.


Inperking Schiphol

De hoeveelheid fijnstof en lawaaioverlast rond luchthaven Schiphol is ziekmakend. Al jaren worden de door Schiphol veroorzaakte

problemen met de volksgezondheid genegeerd. De luchthaven dient te worden gestimuleerd om bij te dragen aan de volksgezondheid en naar oplossingen te zoeken, o.a. door het aantal vluchten geleidelijk te beperken tot vluchten buiten Europa.


Europees transport kan ook nog uitgebreid worden via hogesnelheidstreinverkeer en de circulaire economie bevordert de korte ketens en reduceert aanvoer van producten via Schiphol. De provincie is de aangewezen bestuurslaag om deze circulaire economie en bijdrage aan korte ketens te bevorderen. Schiphol zelf dient, net als andere Europese luchthavens, snel het aantal nachtvluchten terug te dringen in verband met de nachtrust van ruim een miljoen mensen. Wij zijn geen voorstander van de handel in stikstofrechten, waarbij boeren worden uitgekocht zodat Schiphol meer stikstof kan uitstoten.


Navigeer met de rode knoppen hieronder om de rest te lezen.

Share by: