Opgroeien & Onderwijs, Kunst, Cultuur en Wetenschap
De ontwikkeling van het kind is uitermate belangrijk voor mens en maatschappij. NL PLAN staat voor kansengelijkheid: Dat ieder kind zich mag ontwikkelen op zijn/haar manier en dat we hen en hun ouders de middelen bieden die hij of zij nodig heeft om dit te realiseren.
Goed onderwijs vormt de maatschappij van de toekomst. Als kinderen afgestompt en gefrustreerd raken dan resulteert dat ook in een toekomstige afgestompte en gefrustreerde maatschappij. Belangrijk is dat kinderen resoneren met hun omgeving en daarmee hun interesses op een natuurlijke manier leren ontwikkelen. Dat gaat niet met voorgekauwde leerboeken, waarvan we tegenwoordig ook nog eens heel goed moeten afvragen of de leerstof wel klopt en geen overheidspropaganda bevat. Werkelijk onderwijs, werkelijke kunst, cultuur en wetenschap hebben te maken met resonantie. Wanneer een kind vanuit zijn/haar diepste wezen resoneert met de kennis die vanuit het hart gegeven wordt, is er een connectie mogelijk die leidt tot werkelijke inspiratie en creativiteit. Alleen dan is de gezonde ontwikkeling van een kritische en empathisch bewuste geest mogelijk, die zich in een volwassen leven weerbaar kan opstellen wanneer een afgestompte en voorgeschreven werkelijkheid plots wordt opgedrongen.
De stellingen onder dit kopje zijn vanuit een overheidsperspectief geschreven. NL PLAN is voor een faciliterende overheid die zich niet te veel bemoeit met de inhoud. NL PLAN heeft daarom binnen deze stellingen geen oordeel over de verschillende typen onderwijs. Uiteraard hebben we wel een visie. Daarom zullen in het hoofdstuk Visionaire stellingen onderwijs, de stellingen beschreven worden die onze visie uitdraagt.
Kinderopvang
Oplossen personeelstekort
De kwaliteit in de kinderopvang gaat op dit moment hard achteruit door personeelstekort en werkdruk.
De wijziging in het bevallingsverlof zorgt ervoor dat kinderopvang pas vanaf zes maanden start in de kinderopvang. Voor de opvang van baby’s is het meeste personeel nodig, en hiermee lossen we het personeelstekort in de kinderopvang in één keer op. Personeel werven voor het vervolgens uitbreiden van de kinderopvang tot 4,5 of 5 jaar doen we door middel van een landelijke campagne.
Door langer ouderschapsverlof en een latere start met kinderopvang lossen we de krapte in de kinderopvang op en ontlasten we opvoeders en de kinderopvangsector.
Beroepskracht-kindratio (BKR) aanpassen
De afgelopen jaren zijn het aantal kinderen per groep geleidelijk verhoogd wat de werkdruk ongezond maakt.
Samenstelling | Leeftijd | Huidige situatie | NL PLAN |
---|---|---|---|
Groepen met alle kinderen één leeftijd | 0 tot 1 | 3 | 3 |
Groepen met alle kinderen één leeftijd | 1 tot 2 | 5 | 5 |
Groepen met alle kinderen één leeftijd | 2 tot 3 | 8 | 7 (-1) |
Groepen met alle kinderen één leeftijd | 3 tot 4 | 8 | 8 |
Gemengde leeftijdsgroepen | 0 tot 2 | 4 | 4 |
Gemengde leeftijdsgroepen | 0 tot 3 | 5 | 5 |
Gemengde leeftijdsgroepen | 0 tot 4 | 5 | 6 (+1 bij max 2 van 0 jaar) |
Gemengde leeftijdsgroepen | 1 tot 3 | 6 | 5 (-1) |
Gemengde leeftijdsgroepen | 1 tot 4 | 7 | 6 (-1) |
Gemengde leeftijdsgroepen | 2 tot 4 | 8 | 7 (-1) |
Kansengelijkheid en armoedebestrijding in kinderopvang
Kinderopvang is voor modaal en bovenmodale inkomens op basis van inkomen en voor minimuminkomens gratis. Vanaf het tweede levensjaar verplicht twee dagen per week opvang voor alle kinderen.
Lager en middelbaar onderwijs
De overgang van kinderen van de kinderopvang naar groep 1-2 gaat nu op basis van leeftijd. Wanneer een kind 4 jaar wordt gaat het naar school, ongeacht de ontwikkeling van het kind. Dit zorgt ervoor dat kinderen niet op hetzelfde niveau instromen maar met behulp van duwen en trekken op een ‘gemiddelde score’ qua ontwikkeling moeten uitkomen. Het leren gaat niet op basis van interesse maar op basis van een onderwijsprogramma van bijna een eeuw oud!
Aansluiten op de ontwikkeling van kinderen
Kleuteronderwijs gaat naar een klas/niveau van 5–6 jaar. Kinderopvang en onderwijs gaan samenwerken in het kleuteronderwijs waardoor kinderen naar school gaan wanneer zij er qua ontwikkeling aan toe zijn. Doorstroom op basis van ontwikkeling rond de leeftijd van 5 jaar sluit beter aan bij de breinontwikkeling. Ook kunnen kinderen wat langer meer bewegen en toezicht hebben in iets kleinere groepen.
Kinderopvang heeft veel ervaring met het aansluiten bij de ontwikkeling van kinderen en kan zeker een mooie rol spelen in het bieden van vernieuwend onderwijs in de kleutergroepen. Kinderen mogen in hun eigen tempo en op hun eigen tijd ontdekken hoe zij zich met zichzelf en de wereld verbinden.
Werkdruk verlagen
Om de werkdruk te verlagen willen we bij kleuteronderwijs altijd één docent en één onderwijsassistent in de klas. Daarnaast kunnen we een nieuw systeem onderzoeken waarbij we talenten van professionals en ouders gebruiken en niet alleen van leraren op school.
Curriculum basisonderwijs
In het onderwijs moet bewegen en de wereld onderzoeken centraal staan naast taal en rekenen. Tevens vormen normen, waarden en cultuur een belangrijk deel van het curriculum. Daarnaast willen we creativiteit stimuleren, alsmede zelfzorg, communicatie en omgang met elkaar, kookles en schoolzwemmen. Wanneer we kinderen gedeeltelijk laten kiezen wat ze leren, dan kunnen zij hun talenten en creativiteit veel beter ontwikkelen.
Personeelstekort onderwijs oplossen
Talenten van externe experts gebruiken en niet alleen van leraren op school. Door enkel de basisvakken taal en rekenen door Pabo-docenten te laten geven op vaste momenten kunnen deze docenten meerdere klassen hebben en kunnen andere (praktijk)lessen gegeven worden door professionals/vrijwilligers en ouders, onder begeleiding van bijvoorbeeld één klassenassistent per klas.
Net als bij de kinderopvang is er in het onderwijs personeelstekort, waar we via één landelijke campagne voor beide beroepsgroepen personeel kunnen werven.
Vrijheid van onderwijs, niet meer scoren
Door het stoppen met het door de overheid opgelegde scoren van de scholen stoppen we ook met het in vakjes plaatsen van de leerlingen op basis van een ‘toets’-cultuur. Er kan weer naar kinderen gekeken worden op basis van hun welzijn en ontwikkeling in plaats van hun toetsresultaten.
Onderwijs is een recht voor iedereen, maar iedereen is ook vrij om zelf het meest passende onderwijs te kiezen. De verschillende onderwijsvormen worden op gelijke voet op grond van vraag en aanbod gesubsidieerd.
Bijzonder onderwijs
Bijzonder onderwijs is een grondrecht. De diversificatie van de Nederlandse samenleving mag ook vorm krijgen in het onderwijs. Er komt meer ruimte voor scholen van verschillende invalshoeken en nieuwe lesprogramma’s. Naast christelijke, islamitische, Montessori-, Vinse of vrije scholen dienen initiatieven van verschillende maatschappelijke wereldbeelden en opvattingen door de overheid gehonoreerd te worden.
Geen identificatieverklaring
Niet-openbare scholen dienen toegankelijk te zijn voor alle leerlingen (zonder identificatieverklaring).
Schoolgeld naar draagkracht
Schoolgeld voor basis- en middelbaar onderwijs wordt naar draagkracht berekend. Iedere burger en leerling heeft het recht zich op middelbaar niveau te scholen.
Stop de fusiegolf
Scholen dienen kleiner en veelzijdiger te zijn. De fusiegolf is een historische vergissing. De neiging grote anonieme scholengemeenschappen te scheppen is ten koste gegaan van intensiever persoonlijker onderwijs en sociale contacten.
Stimuleren van brede basisscholen
Een brede basisschool is een school waar door overkoepelende samenwerking de ontwikkelingskansen van ieder kind wordt vergroot. Leerlingen krijgen er naast het onderwijs ook buitenschoolse activiteiten aangeboden. Vaak zijn dit activiteiten die met kunst, cultuur en sport te maken hebben.
Leraren en docenten vormen het hart van de school
Leraar is een mooi en eervol vak. Bestuur en leraren beslissen over de toekomst van een school. Management is dienstbaar aan de ontwikkeling van leraren en hun lesbehoeften. NL PLAN pleit ervoor dat het salaris van de leraar minstens gelijk is aan het salaris van het management.
Toegankelijkheid
Een school of onderwijsinstelling moet altijd toegankelijk zijn voor kinderen met een fysieke beperking/verschillend vermogen. Bij nieuwbouw of verbouwing moet een school of onderwijsinstelling maximaal rekening houden met deze doelgroep.
Visionaire stellingen onderwijs
Onderstaande stellingen zijn niet vanuit een overheidsperspectief geschreven, maar puur vanuit de visie van NL PLAN.
Het ‘nieuwe leren’
Het ‘nieuwe leren’ heeft de toekomst. De toekomstige samenleving stelt steeds geavanceerdere eisen aan haar burgers. De school leidt op tot het dagelijks maatschappelijk leven. De klacht dat kinderen weer moeten leren luisteren, spellen, hoofdrekenen komt voort uit reactionaire nostalgie. Het ‘nieuwe leren‘ met zelfstandig werken, maatschappelijke oriëntatie en praktische vaardigheden heeft de toekomst.
Brede ontwikkeling
Onderwijs moet de mogelijkheid bieden voor een brede ontwikkeling, op het gebied van bewustwording, kunst, cultuur, sport en spel, praktisch (handenarbeid, koken, fotografie, smeden, handwerken etc.), technisch en cognitief onderwijs.
Talenten van kinderen worden gestimuleerd
Op het moment dat een kind resoneert met een bepaalde vaardigheid of kennis, zal de motivatie ook veel groter zijn. Onderwijs zou eerder uit moeten gaan van problem-based learning, in plaats van de Cognitive Load Theory.
Meer maatschappelijk onderwijs
Maatschappelijke onderwerpen vormen een harde kern voor educatie. In het middelbaar onderwijs komt veel meer ruimte voor verplichte maatschappelijke vakken, zoals arbeid en inkomen, wonen en huren, gezondheidsleer, staatsinrichting, media, religie en levensbeschouwing.
Religie en levensbeschouwing
Religie en levensbeschouwing dienen breed ingezet te worden. Spelenderwijs worden de gebruiken en kenmerken van alle religies en levensbeschouwingen onderwezen. Mindfullness en simpele bewustzijnsoefeningen die verankerd zijn in het dagelijks leven worden van jongs af aan aangeleerd.
Leve de technische scholen!
Technische scholen krijgen een nieuwe status en waardering. Techniek- en beroepsonderwijs moeten gelijkwaardigheid krijgen met administratief en algemene opleidingen. Het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) met zijn hiërarchisch opgestelde leergangen wordt ontmanteld.
Hoger onderwijs
Studiegeld naar draagkracht
Studiegeld stelt NL PLAN ter discussie en moet in ieder geval naar rato van draagkracht. De vraag moet aan de orde komen of er een financiële barrière moet zijn voor hoger onderwijs.
Herinvoering basisbeurs
Als het aan NL PLAN ligt wordt de basisbeurs heringevoerd. Gelukkig staat dit al in de planning van de overheid voor het collegejaar 2023-2024.
Hogere rente op studieschuld moet van tafel
De rente op studieleningen vervijfvoudigt op 1 januari 2024 van 0,46 naar 2,56 procent. Dat betekent dat studenten en afgestudeerden vaak duizenden euro's meer moeten gaan betalen.
Veel studenten betalen hun huur, collegegeld, boeken en boodschappen van hun studielening. Als voltijdstudent biedt een bijbaan geen soelaas. Als de jaarlijkse rente op de schuld wordt verhoogd, wordt afbetalen een langetermijnverhaal.
De basisbeurs is nog steeds heel laag (voor thuiswonenden 121,33 euro per maand, voor uitwonenden 466,69 euro per maand), dus de rente op 0 procent houden voor nieuwe studenten wordt aanbevolen.
NL PLAN is tegen de huidige rentestijging voor een studielening.
Toelatingseisen
Instellingen voor hoger onderwijs krijgen meer rechten om studenten op hbo- en academisch niveau te selecteren op hun kwaliteiten en eventueel een examen te laten afnemen. Een bindend studieadvies wordt afgeschaft.
Ruimere begeleiding van de student
Zowel kwalitatief als kwantitatief mag er meer aandacht zijn voor de student. Scriptie- en stagebegeleiding zijn vaak te beperkt en mogen uitgebreid worden.
Betere voorlichting bij de studiekeuze
Al vanuit de middelbare school in samenspraak met het hoger onderwijs dient er een gedegen begeleidingstraject plaats te vinden om examenklasscholieren die de ambitie hebben om te studeren te helpen met de oriëntatie op hun studiekeuze.
Een sterke medezeggenschap
Studenten en docenten dienen meer invloed te hebben op het management van hun onderwijsinstelling.
Wetenschap
Investeer in de kennissamenleving
Er komen ruimere subsidiemogelijkheden en fondsen voor onderzoeksvoorstellen en kennisinstituten.
Verminder invloed Big Tech en Big Pharma
Verminder de invloed van de dominante internetgiganten en farmaceutische industrie op de wetenschap. Onderzoeken die gefinancierd worden door grote farmaceutische of technologische bedrijven moeten extra worden gecontroleerd door een wisselend samengesteld panel van emeritus wetenschappers.
Onderzoek en beroepspraktijk
Voor toegepaste beroepswetenschap en onderzoeksjournalistiek komen ruimere fondsen.
Internet en sociale media
Vrijheid van het internet en anti-censuurwet
De vrijheid van het internet is een fundament van het moderne kennissysteem. NL PLAN wil een einde maken aan de massale censuur van platformen op het internet. Preventieve censuur op uitingen via de drukpers en, zoals in de rechtspraak is erkend, via daarmee op één lijn te stellen uitingsmiddelen is bij grondwet verboden. Internetplatformen die censureren worden aangeklaagd en financieel vervolgd.
Desinformatiecampagnes worden afgeschaft
‘Bestrijding van desinformatie’ door overheden en gesubsidieerde instellingen is een gevaarlijke ontwikkeling die makkelijk kan leiden tot top-down-bestuur en censuur. Burgers zijn volwassen genoeg om hun eigen keuzes te maken. Het pakket Digital Services Act (DSA) die door de Europese Commissie wordt opgedrongen moet onmiddellijk van tafel. Als het aan NL Plan ligt zal Nederland zich daar niet aan houden en zich er tegen verzetten.
Televisie/radio
Radicale meningsvorming krijgt weer de ruimte
Politieke diversiteit en radicale meningsvorming krijgen meer ruimte. Tijdens de coronacrisis, maar ook tegenwoordig ten tijde van het Russisch-Oekraïens gewapende conflict of het klimaatverhaal, toont de dominante traditionele massamedia, en publieke media in het bijzonder, zich zeer eenduidig en gezagsgetrouw aan het voorgeschreven overheidsmantra. Het heeft urgentie om meer diverse, kritische en onafhankelijke geluiden aan het woord te laten.
Publieke omroep
De publieke omroep is grotendeels rijksgesubsidieerd, maar komt door haar concurrentie met de commerciële omroep met een steeds oppervlakkiger programmering. Die concurrentie met subsidiemiddelen pakt negatief uit en is ongewenst. Publiek geld is alleen te legitimeren als de programma’s een maatschappelijke, educatieve of kunstzinnige waarde hebben. Kijkcijfers moeten slechts een beperkte rol spelen bij de beoordeling van de financiering.
Kunsten en cultureel erfgoed
Meer geld naar kunstwerken en kunstenaars
NL PLAN is voor landelijk 1 miljard euro extra vrijmaken voor kunstwerken en kunstenaars. Het staatsbudget voor de Kunsten gaat van 0,58 procent naar de Europese norm van 1 procent. Praktisch betekent dat een verhoging van het budget naar circa 1 miljard euro of 60 procent. Met name kunstenaars en hun projecten profiteren hiervan.
Kunstfondsen verhogen
Kunstfondsen voor kunst en kunstenaars fors verhogen. Zelfstandige kunstenaars vormen in de praktijk de sluitpost van de kunstbudgetten. NL PLAN is er voor om fondsen voor kunstenaars en hun projecten flink te verhogen.
Gratis toegang tot musea
Kunst en cultuur is de voeding van de creatieve en spirituele mens. Kunst en cultuur stimuleert sociale cohesie en burgerschap. Het is essentieel voor mens en samenleving dat dit intact blijft en juist volop gestimuleerd wordt. NL PLAN wil musea gratis toegankelijk maken voor de Nederlandse bevolking, en toneel en podiumkunsten toegankelijker door gereduceerde tarieven. Toeristen betalen vol tarief.
Open de archieven!
NL PLAN wil afschaffing van het gebruikersrecht. De historische archieven zijn vrij toegankelijk, maar als een persoon, instelling of bedrijf wat wil kopiëren of gebruiken zijn er hoge barrières. Het gebruiksrecht wordt opgeheven, auteursrecht en leges worden geminimaliseerd. Ieder archief krijgt een webwinkel, waarbij gebruikers tegen consumententarieven historisch erfgoed kunnen downloaden en gebruiken.
Navigeer met de rode knoppen hieronder om de rest te lezen.
info@nlplan.nl / Stichting BOC Foundation / Doneer en steun NL PLAN:
NL55 INGB 0007105541
Copyright © 2022 Nederland met een PLAN. Alle rechten voorbehouden.