Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

De auto geeft mensen de dierbare vrijheid om de wereld te ontdekken en voor velen is dat een belangrijk deel van hun bestaan. Anderzijds zijn we met teveel auto’s op een relatief klein grondgebied en met name in de grote steden is ruimte schaars en duur. Auto’s nemen veel plaats in, hebben forse kosten en zijn niet goed voor de luchtkwaliteit. We willen mensen de vrijheid van de auto gunnen, maar tegelijk de werkelijke prijs inclusief externe kosten doorrekenen. Hoe gaan we dit doen?


Fiets

De fiets is het Nederlands vervoerssymbool bij uitstek

Leve de fiets! Wij stimuleren fietsen met fietspaden (Crow richtlijnen), creatieve en innovatieve fietszones en gratis stallingen. Fietsen is goed voor de gezondheid en het is van belang voor de provincie dit op een veilige manier te stimuleren. Fietspaden worden geplaatst waar mogelijk en in evenwicht met het gemotoriseerd verkeer. We zijn daarbij voor maatwerk in overleg met bewoners en lokale ondernemers.


Snelfietsen

Snelle elektrische fietsen van 45 km/uur komen steeds meer voor. Deze zijn te langzaam op provinciale wegen en te snel voor een normaal fietspad. Een extra snel-fietspad dient daardoor overwogen te worden. Het mengen van functies in gebieden verkort de afstanden die veel mensen moeten afleggen en zal bijdragen aan het gebruik van de fiets.


Auto en wegen

Waterstof als nieuwe energiebron

De ontwikkeling van elektrische auto's moet gestopt worden. Om de groei van het aantal elektrische auto's bij te benen zijn er zo’n 45000 extra windmolens en 600 miljoen extra zonnepanelen nodig in 2040. Het zal niet lang meer duren voordat het stroomnet dit simpelweg niet meer aankan.

Er zouden daarvoor vanaf nu elke week 13 zeewindmolens, 43 landwindmolens en 800.000 zonnepanelen gedurende 800 weken achter elkaar bijgebouwd moeten worden. We zullen dus veel meer moeten investeren in bijvoorbeeld de waterstof brandstofcel, die ook beter recyclebaar is dan bijvoorbeeld accu's.

NL PLAN SVP is voor goed en gratis openbaar vervoer, zodat er minder behoefte is om een auto te bezitten en aan te schaffen.


In sommige gevallen verlaging van snelheid van 80 naar 60 km/uur op provinciale wegen

De snelheid op provinciale wegen kan verlaagd worden van 80 km/uur naar 60 km/uur. Zeker als dit bevorderlijk is voor de veiligheid, lijkt ons dit wenselijk. Maar dit is situationeel afhankelijk, en we laten de beoordeling graag aan gemeenten in samenspraak met bewoners, lokale ondernemers en eventueel bezoekers over.


Uitbreiden van provinciale wegen

Alleen als het nodig is worden wegen uitgebreid door gemeenten en de provincie in samenspraak met de bewoners en lokale ondernemers. NL PLAN SVP is een groene partij als het gaat om het terugdringen van schadelijke stoffen in het milieu en het voorkomen van schade aan de natuur. Giftige stoffen en fijnstof kunnen worden teruggedrongen door te investeren in beter en schoner OV.


Verbinding A8 met A9

De provincie kan een verbindingsweg tussen de A8 en A9 die zeker meer dan 900 miljoen gaat kosten niet zelf betalen. Wij kennen de discussie, maar geven dit geen prioriteit. Bovendien raakt De Stelling van Amsterdam zijn UNESCO Werelderfgoed kwijt. Wij breiden geen wegen uit maar stimuleren dat mensen minder de auto nemen, auto’s delen of andere vervoersmiddelen kiezen. Door het OV gratis te maken voor Nederlanders, zullen er minder mensen de auto kiezen. Toeristen betalen wel voor het OV.


Kilometerheffing via de kilometerteller

Elke automobilist moet een bijdrage leveren aan het vervuilen van het milieu. Maar het verhogen van de wegenbelasting is niet de oplossing. De overheid hoort de automobilist niet als melkkoe te gebruiken. Wel maken we de wegenbelasting gelijk tussen de verschillende typen voertuigen. Elektrische voertuigen betalen dus evenveel wegenbelasting als benzine of diesel voertuigen.

Landelijk kunnen we als alternatief overwegen de wegenbelasting af te schaffen, met daarvoor in de plaats een kilometerheffing. Dit stimuleert om de auto meer te laten staan en zorgt dat belasting evenredig wordt betaald naar het aantal kilometers. Geen duur en bureaucratisch controlesysteem voor kilometerheffing, dat onze privacy aantast. Wegenbelasting via kilometerheffing doen we simpel en eenvoudig via de jaarlijkse APK keuring.


Betaald parkeren alleen waar het moet!

Betaald parkeren heeft zich als een olievlek over het land verspreid en de tarieven zijn in korte tijd fors gestegen. In een Nederlandse provinciestad ligt de parkeerprijs op dit moment hoger dan in Monaco! Niet alleen de rijkste, maar ook de stadstaat met de minste publieke ruimte. Betaald parkeren alleen voor de binnensteden. De rest van het land blijft vrij parkeren. Meer ondergrondse parkeergarages en een uitgebreider vergunningen/abonnementenstelsel voor bewoners en werkenden.


Snelheidsboetes fors omlaag

Autobezitters betalen een forse, maar eerlijke prijs voor hun auto. NL PLAN SVP doet niet mee aan frustratieverhoging en moralistisch strafbeleid. Minder flitspalen, waarschuwingen voor flitspalen en ruimere flitsmarge. Wij pleiten voor een rekkelijk gedoogbeleid.


Geen commerciële boete-bedrijven. De overheid sanctioneert middels politie

In een rechtsstaat is het opleggen van een strafrechtelijke boete voorbehouden aan de overheid en niet aan een belanghebbend commercieel bedrijf. Dit soort commerciële toezichthoudende bedrijven, maar ook BOA’s kunnen worden afgeschaft. Het systeem met boete-targets schept eigenbelang binnen het strafregime en wordt met kracht bestreden. De overheid sanctioneert middels (verkeers)politie.


Onterechte boete is schadevergoeding

Bij een onterechte boete betaalt de overheid de gedupeerde burger niet alleen de boete terug, maar tevens hetzelfde bedrag als schadevergoeding. De verbalisant krijgt een aantekening in zijn register.


Trein en bus/metro

Gratis openbaar vervoer voor iedere Nederlander

Er moet veel meer in het openbaar vervoer (OV) geïnvesteerd worden. Het is voor Noord Holland interessant om te onderzoeken, of en zo ja, hoe de Noord Zuid Lijn van Amsterdam is door te trekken naar Purmerend (via Volendam) om reistijden te verkleinen en het autoverkeer en de belasting op het milieu terug te dringen. Door het OV gratis te maken voor Nederlanders, zullen er minder mensen voor de meer vervuilende auto kiezen. Mensen zijn dan sneller in en uit de stad en mooie buitengebieden worden makkelijker bereikbaar. Toeristen betalen wel voor het OV.


Openbaar vervoer voor kleine dorpen

Er moet veel meer in het openbaar vervoer (OV) geïnvesteerd worden om ervoor te zorgen dat de korte ketens tussen stad en omliggende gebieden worden gefaciliteerd. Dit is van groot belang voor een circulaire voedselstrategie en een circulaire economie. Het gebruik van de waterwegen is daarbij interessant. Reistijden worden verkleind en het autoverkeer en daarmee de belasting van het milieu worden teruggedrongen. Door het OV gratis te maken voor Nederlanders, zullen er minder mensen voor de meer vervuilende auto kiezen. Mensen zijn dan sneller in en uit de stad en mooie buitengebieden worden makkelijker bereikbaar. Toeristen betalen wel voor het OV.

Het lokale verkeer dient te worden bevorderd als we kiezen voor een circulaire economie en kleinere voetafdruk. Samenwerking op regionaal niveau kan goed door de provincie worden bevorderd en dat zal bijdragen aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en aantrekkingskracht van kleine dorpen.


Meer hogesnelheidslijnen tussen alle Europese steden

Er dient een hoogwaardig hogesnelheid-net te komen tussen de belangrijkste Europese steden. Op die manier kan de Europese luchtvaart op Schiphol worden afgebouwd. Het is onnodig dat het met de trein meer dan 6,5 uur duurt om van Amsterdam naar Berlijn te reizen.


Trek de Noord Zuidlijn door via Broek in Waterland, Monnickendam, Volendam naar Purmerend

Om de bereikbaarheid van de Randstad te verhogen voor de dorpen langs het Markermeer, trekken we de Noord-ZuidLijn bovengronds door, via Broek in Waterland, Monnickendam, Volendam tot Purmerend.


Taxi

Taxi goedkoper en gangbaarder.

De liberalisering van de taxiwet heeft meer taxichauffeurs geschapen, maar geen lagere prijzen en beperkte groei van het taxigebruik. Meer rijden tegen lagere prijs. Het moet in de steden normaal worden om taxi’s aan te houden of met moderne communicatiemiddelen te verbinden. Taxi-stops verliezen hun monopolie en ondersteunen bedrijven die op prijs willen concurreren.


Watervervoer

Gebruik onze waterwegen!

De waterwegen bieden ongekende mogelijkheden voor hoogwaardige en plezierige groei van pleziervaart en reguliere OV- infrastructuur.


Vliegverkeer

Groen/Milieu belasting in het vliegverkeer.

De low-costcarriers hebben de vliegprijzen omlaag gebracht en meer burgers reisvrijheid geboden. Vliegen is energie-intensief en geeft veel luchtverontreinigende uitstoot. Gezien de internationale concurrentie in de luchtvaart, dient groentax in het vliegverkeer in Europees of mondiaal verband geregeld te worden. Groentax in de vorm van een kilometerheffing en afhankelijk van het aantal keer per jaar vliegen. Meerdere keren vliegen in een jaar, betekent fors meer groentax.


Inperking Schiphol

De hoeveelheid fijnstof en lawaaioverlast rond Schiphol is ziekmakend. Al jaren worden de door Schiphol veroorzaakte problemen met de volksgezondheid genegeerd. De luchthaven dient te worden gestimuleerd om bij te dragen aan de volksgezondheid en naar oplossingen te zoeken, o.a. door het aantal vluchten geleidelijk te beperken tot vluchten buiten Europa. Europees transport kan ook nog uitgebreid worden via hogesnelheids-treinverkeer en de circulaire economie bevordert de korte ketens en reduceert aanvoer van producten via Schiphol. De provincie is de aangewezen bestuurslaag om deze circulaire economie en bijdrage aan korte ketens te bevorderen. Schiphol zelf dient, net als andere Europese luchthavens, snel het aantal nachtvluchten terug te dringen in verband met de nachtrust van ruim een miljoen mensen. Wij zijn geen voorstander van de handel in stikstofrechten, waarbij boeren worden uitgekocht zodat Schiphol meer stikstof kan uitstoten.




Share by: