Programma

Nederland met een PLAN

Programma Europese Verkiezingen

Nederland met een PLAN

Programma Tweede Kamerverkiezingen


NEDERLAND MET EEN PLAN


Nederland met een PLAN is een politieke beweging die open staat voor samenwerking met vrije partijen, verbinding zoekt en aangaat binnen diverse culturen –met de focus op eenheid in verscheidenheid– en maatschappelijk betrokken personen met een specifieke expertise.

 

Nederland met een PLAN onderscheidt zich van gevestigde namen in de politiek door met degelijke, onderbouwde oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken te komen, daar waar die door voormalig beleid nogal op haar beloop zijn gelaten en waar geen plan achter schuil ging.

 

Nederland met een PLAN is een nog jonge beweging die haar standpunten over de staat van Nederland voor het voetlicht wil brengen en daarmee mede de Aziatische gemeenschap in Nederland een stem wil geven. Deze soms vergeten kracht levert al meer dan honderd jaar een bijdrage aan de economie van dit land en zal die in de toekomst nog steeds een positieve groei- en kwaliteitsimpuls kunnen geven. In samenwerking met andere actieve specialisten kan de beweging er daadwerkelijk voor gaan zorgen dat een politiek beleid gevoerd kan gaan worden waarin een vriendelijker ondernemersklimaat en samenleving mag bestaan.

 

Nederland met een PLAN is geen one-issuepartij. Wij hebben oog voor meer kleur en kansengelijkheid in de politiek en het bedrijfsleven, staan voor een onvoorwaardelijk basisinkomen, dus ook voor mkb’ers en zzp’ers, willen een gezond en veilig leefklimaat in steden en dorpen, door slimmer te bouwen en eerlijke volkshuisvesting ervoor zorgen dat wonen weer betaalbaar en betrouwbaar wordt voor jong en oud, dat arbeidsdiscriminatie wordt uitgebannen, kinderen op school goed worden voorbereid op een functie in de maatschappij, sport en gezondheid bovenaan staan, kwetsbare ouderen fatsoenlijke en adequate zorg ontvangen en meer bestaanszekerheid kennen met een pensioen, de overheid minder regelgeving hanteert, de feiten vertellen over milieu en klimaat, dat kinderopvang vanaf het tweede levensjaar gratis wordt, openbaar vervoer voor de burger geen cent meer gaat kosten, duurzame ondernemingen op een eerlijke manier voorrang krijgen, en wapenhandel aan banden wordt gelegd.

 

Nederland met een PLAN trekt niet per se haar eigen plan, maar zonder plan met jouw leven word je ingezet in het plan van een ander. De partij is er niet alleen voor zichzelf, maar juist voor de ander, die in wezen ons diepste zelf is. We koesteren niet alleen onze gelijkwaardigheid, maar ook onze verschillen, want in ons anders zijn ligt onze kracht.

 

Nederland met een PLAN wil een fundament voor het Nederland dat staat als een huis, en dat mee kan bewegen binnen de kaders die we samenstellen en wensen, zodat we over de grenzen van het anders zijn naar elkaar toe kunnen reiken en het beste in ieder van ons in alle vrijheid naar boven gehaald kan worden.



STANDPUNTEN VOOR EUROPA


1. NL PLAN EU gaat een woonbeleid voor jongeren doorvoeren

 

Op zowel nationaal als Europees niveau moet een jongeren-woonbeleid de hoogste prioriteit hebben, want huisvestingsproblematiek heeft niet alleen invloed op de onmiddellijke leefomstandigheden van de nieuwe generatie, maar ook op het algemene welzijn, de economische kansen en sociale mobiliteit.

 

Het aanbod van betaalbare huisvesting moet worden vergroot door investeringen in initiatieven voor sociale huisvesting en het bevorderen van ontwikkelingen met gemengde inkomens. Daarnaast zijn maatregelen om de rechten van huurders te beschermen en uitbuiting door verhuurders te voorkomen cruciaal om ervoor te zorgen dat jongeren, waaronder naast studenten ook jonge gescheiden ouders, toegang krijgen tot betrouwbare huisvestingsmogelijkheden.

 

Door de beste praktijkvoorbeelden uit te wisselen en middelen te bundelen, moeten landen samenwerken om alomvattende oplossingen te ontwikkelen die tegemoetkomen aan de uiteenlopende behoeften van jongeren in de EU.


2. Wonen is een mensenrecht

 

In diverse Europese landen wordt de sociale huisvesting nog steeds afgebroken. Huurders van sociale huurwoningen moeten veel beter beschermd worden tegen het verdienmodel van woningcorporaties en praktijken van internationale vastgoedbeleggers.

 

De afgelopen jaren zijn de huizenprijzen in de EU gemiddeld met 5 procent gestegen. Overheidsuitgaven (overdrachten en kapitaal) voor sociale huisvesting vormen slechts 0,66 procent van het Europese bbp. Inadequate huisvesting kost de economieën van de EU jaarlijks 195 miljard euro.

 

Artikel 34 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie (2000) stelt dat de Unie het recht op bijstand ten behoeve van huisvesting erkent en eerbiedigt, teneinde al diegenen die niet over voldoende middelen beschikken een waardig bestaan te verzekeren. Een van de grootste problemen van Europese jongeren is dat ze met hun inkomen nauwelijks een betaalbare woning kunnen vinden. Voor senioren wordt het steeds complexer om voor dezelfde uitgaven van woning te ruilen. Er moet fors worden ingezet op fatsoenlijke sociale huisvesting en alternatieve betaalbare woonvormen, met meer verantwoordelijkheid en zeggenschap voor bewoners.


3. NL PLAN EU is voor duurzame vrede en tegen elke vorm van oorlog en geweld

 

Een gewapende strijd tussen groeperingen, volkeren of staten dient voornamelijk het militair-industriële complex en gaat vrijwel altijd ten koste van de bevolking. Diplomatieke besprekingen, waarbij vrede als belangrijkste doel wordt nagestreefd, zijn essentieel.

 

We hebben een Europese Unie (EU) die via stemming binnen het Europees Parlement een oorlog promoot, weigert vrede te zoeken en steeds meer wapens in het conflict tussen Rusland en Oekraïne aan het pompen is. Er moeten kritische vragen gesteld kunnen blijven worden bij westerse wapenleveranties, want ongeclausuleerd meer wapens leveren aan Oekraïne kan op termijn betekenen dat je zelfs troepen moet gaan leveren, en dat is een doodlopende route. Daarbij heeft een partij belang bij de bewapening van een tegenpartij, omdat die een alibi oplevert voor het orde op zaken stellen in de eigen invloedssfeer.

De kemphanen moeten aan de onderhandelingstafel en wapenbeheersings- en geweldloze strijdvormen ontwikkelen.

 

Geen kanonnenvoer voor Europa

Mensen moeten ophouden om oorlog en oorlogsvoorbereiding als normale zaken te beschouwen.

Begin april viel er bij 200 duizend Nederlandse jongens en meisjes die dit jaar 17 zijn of worden de Dienstplichtbrief op de mat. Ze worden warm gemaakt voor een taak bij Defensie. Onze welvaart en democratie moet beschermd blijven. In Europa is de veiligheidssituatie dramatisch verslechterd. De opkomstplicht is nog opgeschort, maar het ministerie van Defensie verwacht in de nabije toekomst wel duizenden Nederlandse jongeren te gaan opleiden om de krijgsmacht te versterken. Volgens de verantwoordelijke minister en staatssecretaris zullen de jongeren nog niet zo snel een geweer in de handen krijgen maar als laatste optie kan de dienstplicht zo weer worden ingevoerd en reist de jeugd af naar een front waar het in de knop kan worden gebroken.

 

4. NL PLAN EU vindt dat de Europese Unie moet staan voor waar het bedoeld is

 

De gevolgen van de verwoestende Tweede Wereldoorlog waren dermate ingrijpend dat een plan voor nieuwe politieke samenwerking in Europa werd geformuleerd. Door solidariteit van productie kwamen er gemeenschappelijke grondslagen voor de economische ontwikkeling welke onmisbaar zijn voor het behoud van de vrede.

 

Het Handvest uit 2000 waarborgt alle grondrechten die in de EU gelden op het gebied van vrijheid en burgerschap. Het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM) uit 2012 zorgt voor betere financiële evenwichtigheid van eurolanden.

 

De Europeaan kan zich tegenwoordig echter nauwelijks meer identificeren met een Europees beschavingsideaal. Een partijpolitieke hokjesgeest heeft dat verkwanseld en voorrang gegeven aan materialisme en utilitair denken. In plaats van de burgers mee te nemen in cultuur, onderwijs en geestelijke vorming, zingt Europa vrolijk ‘Europapa’ en stuurt haar zonen straks met nieuwe munitie naar het front.

 

5. De EU moet voor haar eigen handelsbelangen opkomen

 

De EU is het grootste handelsblok ter wereld, de grootste exporteur van producten en diensten, en voor meer dan honderd landen ook de grootste importeur. De afgelopen jaren is er in de Europese politiek een enorme anti-Chinese retoriek ontstaan. Tegenwoordig is China de grootste handelspartner van de EU, en toch staat de EU toe dat de Amerikanen met een handelsoorlog een wig proberen te drijven tussen Europa en China.

 

De voortdurende economische en geopolitieke verschuivingen op het wereldtoneel hebben aanzienlijke invloed op de Nederlandse handel en logistiek. Een overgang van een 'rules based' naar een 'power based' systeem en een gefragmenteerde wereldeconomie dwingen Nederland tot verdere verbreding van haar handelsnetwerk en het versterken van relaties met cruciale handelspartners.

 

Internationale handel en de synergie met ontwikkelingssamenwerking voor de welvaart van Nederland speelt een cruciale rol. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) rapporteert dat export bijna een derde van het Nederlandse bruto binnenlands product (bbp) en ruim 30 procent van de werkgelegenheid vertegenwoordigt. Internationale handel vormt niet alleen de economische basis, maar ook het fundament van bestaanszekerheid en innovatiekracht. Handelsdiplomatie is nodig om duurzame samenwerking met partnerlanden aan te gaan en grondstoffenzekerheid, ontwikkelingssamenwerking en verantwoorde handel met elkaar te verbinden.

 

6. NL PLAN EU wil kleine en middelgrote ondernemers overeind houden

 

Micro-, kleine en middelgrote ondernemingen maken 99 procent van de bedrijven in de EU uit. Er zijn ca. 100 miljoen mensen in werkzaam. Zij zijn een essentiële bron van ondernemerschap en innovatie, wat van cruciaal belang is voor het concurrentievermogen van Europese ondernemingen.

 

De rijksoverheid is de grootste werkgever van Nederland. Geef (lokale) mkb’ers en zzp’ers, die voornamelijk op nationaal niveau actief zijn, meer werk- en bestaanszekerheid met een onvoorwaardelijk basisinkomen. Er moet ook een gedeeltelijke tegemoetkoming (verplicht vangnet) van de overheid komen voor coronaschuld om de landelijke economie vitaal te houden.

 

Ondersteun beleid, waarbij juridische ondersteuning en bijstand zijn gewaarborgd, om daadwerkelijk en gericht armoede te bestrijden. Maak Europa aantrekkelijker als vestigingsplaats voor zakendoen met slimme regelgeving, beschikbaarheid van financierings- en kredietvoorzieningen, extra staatssteun, versterkte netwerken, onderzoek en innovatie, ondersteuning gedurende de hele levenscyclus van een onderneming.

 

7. NL PLAN EU wil de invoering van de Arbeidsomstandighedenwet

 

Om gelijke kansen te creëren in het proces van werving en selectie en het toezicht daarop, moet de Arbeidsomstandighedenwet in Nederland worden doorgevoerd. Arbeidsdiscriminatie heeft ernstige gevolgen voor individuen en groepen die het treft, voor werkgevers die talent mislopen, en voor de sociale cohesie in de samenleving.

 

De EU heeft maatregelen getroffen voor gelijkheid en sociale inclusie in de samenleving. EU-burgers zijn beschermd tegen discriminatie in arbeid en beroep. Toch ervaart ruim een op de vijf buiten Europa geboren werknemers discriminatie. Wetgevingen inzake non-discriminatie kunnen worden versterkt via civiele, administratieve of strafrechtelijke procedures.

 

8. NL PLAN EU wil reëel zijn over de opvangcapaciteit van migranten binnen Europa

 

Helaas is migratie een zeer complex vraagstuk wat verstrengeld is met diverse andere vraagstukken van sociaal-economische en culturele aard in zowel herkomst- als bestemmingsland. Een wereld ongelijk in welvaart, waar oorlogen worden aangewakkerd en een tekort aan levensbehoeften bestaan, is geen basis om het migratieprobleem in te dammen. Toch zullen er grenzen gesteld moeten worden, waarbij bijvoorbeeld de toestroom van economische vluchtelingen wordt beperkt.

 

Een organisatie als Frontex, die door de EU in het leven is geroepen om buitengrenzen van Europa te beschermen, maakt zich schuldig aan pull- en pushbacks, en dat staat haaks op de idealen die de EU zegt te vertegenwoordigen. Daarbij ontbreekt solidariteit tussen Europese landen onderling. Landen die geen zin hebben in vluchtelingen kunnen het zelfs afkopen.

 

Het Europees Parlement heeft begin april ingestemd met een nieuw migratiepact dat in 2026 in werking treedt en de ongecontroleerde komst van migranten naar Europa moet inperken. De dubieuze Turkije-deal veroorzaakte in 2016 veel leed en onmenselijke opvangsituaties. Het migratiepact moet een effectieve, zorgvuldige en humane asielprocedure kunnen garanderen. Ook solidariteit bij de lidstaten onderling, om migranten over te nemen al dan niet met financiële en materiële steun, zal belangrijk blijven. Nieuwe afspraken met Tunesië en Egypte om te voorkomen dat veel mensen de oversteek naar Europa wagen, zullen zeer nauwkeurig moeten worden gemaakt.

 

9. Expats en internationale studenten, maar ook vluchtelingen uit oorlogsgebieden, zijn essentieel voor de Nederlandse wetenschap, economie en arbeidsmarkt

 

De groeiende aantallen werknemers uit het buitenland leveren jaarlijks miljarden euro’s voor de schatkist op maar brengen ook uitdagingen mee voor de toegankelijkheid van opleidingen voor Nederlandse studenten, hebben gevolgen voor de financiering van het onderwijs en leggen extra druk op huisvesting en voorzieningen.

 

De toelatingseisen voor buitenlandse studenten zou verhoogd kunnen worden. De kwaliteit van het hoger onderwijs moet weer bovenaan staan, niet het aantal uitgereikte diploma’s. Internationale studenten zouden een paar jaar na hun opleiding in Nederland kunnen blijven om werkervaring op te doen.

 

Toonaangevende topbedrijven moeten minimaal 50 procent van de huisvesting voor werknemers voor hun rekening nemen.

 

10. NL PLAN EU is voor een veilige technologische vooruitgang

 

Uiteraard dient nieuwe technologie bewezen veilig te zijn en moeten er controlemechanismen zijn ingebouwd om misbruik te voorkomen. Hoe krachtiger technologie, hoe meer verantwoordelijkheid nodig is.

 

NL PLAN EU vindt het een slecht idee dat overheden of big tech-bedrijven ongebreidelde controle krijgen over persoonlijke data van burgers en daarmee over financiële uitgaven, het doen en laten en privéleven van de Europese burger in het algemeen. Het Europese digitale ID en de Central Bank Digital Currency (CBDC) zijn geen goed plan, want die hebben nadelige gevolgen voor de privacy, cybersecurity en stabiliteit van het financiële stelsel. Een digitale euro geeft de overheid ongebreidelde controle en kan leiden tot een sociaal kredietsysteem zonder enige vorm van anonimiteit. Er bestaan voor de burger al genoeg betaalmogelijkheden, zoals met een pinpas, creditcard en contant geld.

 

11. NL PLAN EU is voor ontwikkeling van hogesnelheidslijnen

 

Er moet een goedkoop, snel, gemakkelijk en betrouwbaar Europees hogesnelheidstreinennetwerk worden gerealiseerd om treinvervoer binnen Europa aantrekkelijker te laten zijn dan het gebruik van het vliegtuig. Grote Europese steden zullen makkelijker met elkaar worden verbonden, en minder vliegen is beter voor het milieu.

 

Gratis openbaar vervoer, te beginnen in Nederland, kan een investering zijn die voor de toekomst goedkoper uitpakt.

 

De Europese Commissie, Gemeenschap van Europese Spoorwegen, Europese Spoorwegindustrie en ALLRAIL onderzochten in de afgelopen jaren op welke manier een Europees netwerk opgezet en gefinancierd kan worden. Er zouden tienduizenden kilometers aan spoor bij moeten komen waarbij ook gebruikgemaakt kan worden van het reeds aangelegd spoor. Men wil het huidige spoorwegnetwerk voor de snelle treinen voor 2030 verdubbelen en voor 2050 verdrievoudigen. Wellicht kan dit sneller door betere samenwerking tussen landen. Kwetsbare natuurgebieden zullen wel beschermd moeten worden.

 

12. NL PLAN EU is voor evenwicht tussen mens en natuur

 

Milieuvraagstukken dienen altijd op feitelijke basis te worden beschouwd. Vraagstukken rondom klimaat en stikstof worden tegenwoordig eenzijdig en alarmistisch belicht ten koste van de Nederlandse boeren en ten voordele van het groen- en grootkapitaal. Burgers moeten zich realiseren dat de agrarische sector essentieel is voor onze voedselvoorziening. Het Nederlandse agrarische bedrijf is het meest efficiënte in de wereld.

 

We realiseren ons dat fossiele energiebronnen op andere manieren milieubelastend kunnen zijn, en we zijn daarom voor een geleidelijke transitie naar schonere energiebronnen, zoals thorium gebaseerde kerncentrales (gesmoltenzoutreactors), die vele malen veiliger en schoner opereren dan conventionele.

 

Water is het blauwe goud

Het wordt voor landen steeds moeilijker om de bevolking te blijven voorzien van voldoende schoon en drinkbaar water uit de kraan. Vervuiling en klimaatverandering zijn o.a. de boosdoeners. Om aan de in 2027 ingaande Europese kaderrichtlijn voor water te kunnen voldoen, moet er Europees veel slimmer samengewerkt gaan worden. Er moet ingezet worden op preventie van vervuiling en het opvangen van herbruikbaar “grijswater” afkomstig van huishoudelijke handelingen.

 

13. NL PLAN EU wil duurzame zorg voor een gezonde samenleving

 

Het aandeel personen van 80 jaar en ouder in de EU zal in de komende 75 jaar naar verwachting tweeëneenhalf keer zo groot worden.

 

NL PLAN EU pleit voor een ingrijpende en kwalitatieve vernieuwing van het huidige door de marktwerking verschraalde, bureaucratische zorgsysteem. De zorgvraag zal door de vergrijzing toenemen en complexer worden. Arbeidsmigratie is een mogelijke oplossing voor personeelstekort in de zorg.

 

Uiteraard dient de overheid in te zetten op preventie, om te voorkomen dat mensen zorg nodig hebben. Daarbij moet de regeldruk omlaag en technologie worden bevorderd.

 

Vooral op sociale en economische beleidsterreinen moeten maatregelen worden getroffen voor de verwachte effecten van vergrijzing op de houdbaarheid van overheidsfinanciën en welzijnsvoorzieningen.


14. NL PLAN EU wil een Europese norm voor voedselveiligheid

 

Consumenten in heel Europa hebben recht op eerlijk, veilig en gezond voedsel. De huidige wet- en regelgeving van de EU is verre van toereikend om dat recht te garanderen.

 

Ziektes als obesitas en diabetes type II grijpen in heel Europa om zich heen, meer dan 50 procent van de EU-burgers heeft overgewicht.

In de hele EU blijven voedselprijzen hoog. 21 procent van de ca. 450 miljoen EU-inwoners loopt het risico in armoede te vervallen.

 

De lobby van de voedselindustrie moet worden beteugeld, een gezonde voedselomgeving en recht op gezond en duurzaam voedsel moet wettelijk worden vastgelegd, landbouw wordt pesticiden vrij en eerlijke voedselprijzen zijn gegarandeerd.


Share by: